آخوندی و ربیعی وزیر ماندند حرف نمایندگان مخالف دولت به نتیجه نرسید استیضاح ماسید

گروه سیاسی ـ جلسه استیضاح دوقلوی وزرای دولت حسن روحانی به گرفتن رای اعتماد دوباره آنان منجر شد. دورخیز نمایندگان برای برکناری این دو وزیر درحالی برگزار شد که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز قرار بود زیر تیغ استیضاح برود که چنین نشد.
در نشست دیروز مجلس برخی نمایندگان به طرح موضوعاتی پرداختند که بیشتر منجر به حاشیه‌سازی می‌شود با این همه و با وجود همه تنش‌ها، بار دیگر مجلس به ربیعی و آخوندی رای اعتماد داد.
شاید یکی از دلایل این رای آوری، همراهی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با دولت باشد که از بدو روی کار آمدن روحانی معلوم بود و شاید دلیل دیگر کم شدن زوایا با دولت و مواضع ملایم‌تر «لاریجانی ثانی» شایعات حضور و کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است. نتیجه استیضاح هرچه شد باید امیدوار بود که به سود مردم باشد و فواید استیضاح به نفع ملت و کشور باشد. امیدواری دیگر این است که جناح‌بندی‌های سیاسی موجب طرح و اجرای استیضاح نبوده و هدف نمایندگان، اصلاح دولت باشد. هرچند که لحن و گفتار برخی نمایندگان بوی گروکشی و مناقشات جناحی می‌داد اما هرچه بود دولت با همین ترکیب به راه خود ادامه خواهد داد.
ایسنا | جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان صبح دیروز سه شنبه؛ بیست و دوم اسفند برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد و در نهایت نمایندگان به ادامه کار هردو وزیر رای اعتماد دوباره دادند.


اولین دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع علی ربیعی را در ادامه می‌خوانید.
همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه حاضر شدند.
اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه صبح امروز شورای مرکزی این فراکسیون با استیضاح ربیعی اعلام مخالفت کردند.
هم‌چنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزرای رفاه، راه و کشاورزی موضع فراکسیونی نداشت.
موافقان استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی
شهاب نادری نماینده مردم پاوه نیز در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی بعد از انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی شما هم رئیس سازمان تامین اجتماعی شوید.
محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.
محمدحسین فرهنگی، نماینده اصولگرا و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح ربیعی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، گفت که وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است.
محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، از نحوه مدیریت شرکت هواپیمایی شرکت آسمان در وزارت رفاه انتقاد کرد.
وی گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.
فریدون حسنوند  نماینده مردم اندیمشک در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی مجلس اصولگرا به ربیعی خرده گرفت که چرا در ستاد میرحسین موسوی فعال بود، ایشان گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم باید بگویم آفرین بر ایستادگی شما بر این موضع.
در وزارت تعاون موفق بودم
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان استیضاحش با تاکید بر این‌که استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.
وی در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه ۴۰ سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.
مخالفان استیضاح وزیر کار
جهانبخش محبی‌نیا  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از سخنان وزیر کار در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.
وی یادآور شد: در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟
ربیعی در ادامه با دفاع از آمار منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.
موافقان استیضاح وزیر کار
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و در موافقت با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از برخی اتهام زنی ها به نمایندگان که به گفته وی موجب بدبینی جامعه می شود، گفت که هواپیمای تهران - یاسوج حتی بیمه نداشته است.
کلام امروز من صرفا در قالب قسمی است که در برابر مردم، قرآن و قانون اساسی یاد کرده ام، استیضاح های مهم بعد از انقلاب را مرور کنید. آقایان عبدالله نوری، ناطق نوری، مهاجرانی و اخیرا فرجی دانا در همه آنها دو گفتمان مطرح بود. من امروز از صحن، قانون اساسی، دولت و نمایندگان و مجلس عذر خواهی می کنم که اگر مطالبی گفته می شود که در شان دولت و مجلس نیست.
ربیعی خدای لابی‌گری است
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از این تعبیر که ربیعی خدای لابی‌گری است، گفت که اکنون وزارت کار وضع اسفباری دارد به طوری که در این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته فاجعه رخ داده است.
وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست نیست و این حرف‌ها خوب نمی‌باشد. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.
ربیعی وزیر ماند
نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با طرح استیضاح وزیر کار، مجددا به وی رای اعتماد دادند.
نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند. بر این اساس، ربیعی در وزارت رفاه ابقا شد.
حواشی
علی ربیعی وزیر کار با یک رای ناپلئونی مجددا موفق به کسب رای اعتماد مجلس و ابقا در کسوت وزارت رفاه شد. آرای استیضاح وزیر رفاه در حالی اعلام شد که حدود ۲۰ دقیقه شمارش آرا به طول انجامید و نمایندگان چند بار اقدام به بازشماری آرا کردند. نهایتا ۱۲۶نفر به استیضاح وزیر و برکناری او رای دادند و ۱۲۴ نفر با استیضاح مخالفت کردند اما در این میان ۲ رای ممتنع به کمک وزیر آمد و باعث شد ربیعی در کسوت وزیر رفاه باقی بماند.
در اوایل صحبت پورابراهیمی و وقتی وی از ربیعی درباره منزل میلیاردی‌اش در شمال شهر سوال پرسید، عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به شدت به وی اعتراض کرد تا جایی که فریادهای او نظم جلسه علنی را بر هم زد.
آخوندی هم رای اعتماد گرفت
مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر دیروز سه شنبه برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه آغاز به کار کرد و در نهایت نمایندگان مجلس به ادامه کار او در وزارت راه رای دادند.
در جلسه ظهر دیروز فراکسیون امید، موضوع استیضاح آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمع‌بندی اعضا این شد که فراکسیون امید با استیضاح او مخالفت کند. فراکسیون امید در جلسه دیروز با استیضاح ربیعی نیز مخالفت کرده بود.
موافقان استیضاح وزیر راه
علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید.
امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود ‌آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.
احد آزادی خواه  نماینده ملایر و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در جلسه استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: خدا از من نگذرد اگر بخواهم غیر از حقیقت بگویم. در بارشهای اخیر از ۳۰ کیلومتری تهران حتی یک مشت نمک در کنار جاده‌ها نبود و مردم ۸ تا ۱۰ ساعت در برف گرفتار شدند.
وی گفت: این سومین بار است که وزیر استیضاح می شود. چه خوب بود قدری نسبت به این مسئله توجه می شد تا مشخص شود با وجود زحماتی که ایشان در وزارت راه و شهرسازی متحمل می شوند چرا وکلای ملت برای سومین بار ایشان را استیضاح می کنند.
احمد مرادی  نماینده مردم بندرعباس و در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی  گفت: در جاده‌های استان هرمزگان سالانه ۶۰۰۰ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می دهند. وی با استناد و قرائت اصل ۶۷ قانون اساسی گفت: مطابق سوگندی که یاد کرده‌ام پاسدار حریم اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستم. دلیل امضای استیضاح نیز همین سوگند است و این حق قابل معامله و واگذاری هم نیست.
عدل هاشمی‌پور نماینده کهکیلویه در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح،  با تاکید بر اینکه آخوندی با عملکردش، ناکارآمدی و فرار از مسئولیت را در وزارت راه و شهرسازی نشان داده است، گفت: آقای آخوندی در طول چهار سال و نیم فعالیتش در وزارت راه و شهرسازی ثابت کرده است که توانمندی لازم برای تصدی این وزارتخانه را ندارد.
داریوش اسماعیلی به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، نماینده مجلس وجود فردی با انگیزه‌تر در وزارت راه و شهرسازی را به نفع مردم و دولت خواند و گفت: علیرغم اینکه آخوندی را فردی دانشگاهی و دارای ارزش و اعتبار می‌دانم اما به نظرم باید فرد دیگری در این وزارتخانه حضور پیدا کند.
آخوندی: از مردم عذرخواهی می کنم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد.
وی گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.
آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
به گفته وی، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.
مخالفان استیضاح وزیر راه
سید احسن علوی  نماینده مردم سنندج در جایگاه مخالفت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ هنگامی که مجلس موجب شد چند وزارتخانه تجمیع شود باید به فکر مشکلات امروز هم می‌بودیم.
وی گفت: راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد بلکه در عملکرد کشور در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و در بعد اجتماعی تاثیرگذار است.
وی افزود: آقای آخوندی به آمار و اقدامات انجام شده اشاره کرد. در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و مواردی که در مسیرهای نادرست بوده‌اند در مسیر خود قرار گرفته‌اند و از فرصت‌ها استفاده شد. سوال می‌کنم آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ باید ببینیم ما چه کار کردیم. چهار وزارتخانه را تجمیع کردیم، اینگونه می‌شود که هیچ ابروزیری نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند. ما مجلسیان این مشکل را ایجاد کردیم.
الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی،‌ گفت: آخوندی توانسته از امکانات کشور استفاده کند و با مدیریتی پویا فرصت را برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی فراهم سازد.
وی بیان کرد: امروز ما در خصوص موضوع مهمی در قالب استیضاح آقای آخوندی و سایر وزرا تصمیم می‌گیریم. بنده از وزرای استیضاح‌کننده تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار وزارتخانه و کشور قرار دادند تا مسائل و مباحث خود را به خوبی مطرح کنند. امروز گزارشی از کارهای مثبتی که در کشور انجام شده داده شد. یک بار هم شده خبر اقدام مثبت به مردمی که همه خبرهای منفی و ناامیدکننده شنیده‌اند ارائه شد.
وی در پایان گفت: امروز می‌خواهیم در خصوص وزیری که در قد و قامت یک وزیر واقعی است و اشراف کلان به مسائل کشور دارد تصمیم‌گیری کنیم که او را تشویق کنیم که منجر به تشویق سایر وزرای پرتلاش خواهد شد و یا او را تنبیه کنیم. امیدوارم بتوانیم با رای قاطع از این وزیر کارآمد که برای سال ۹۷ بخش زیادی از ایجاد اشتغال را بر عهده دارد، حمایت کنیم.
احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رای دهند به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم.
وی گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.
آخوندی در وزارت راه ابقا شد
نمایندگان مجلس ۹۲ موافق، با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
بر این اساس، عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی برای ادامه کار ماند.